Keskittymisen strategia

Pohjoiset olot

1. Pohjoiset olot

Nokian Renkaat keskittyy ainoana rengasvalmistajana maailmassa pohjoisten olojen asiakastarpeisiin ja tuotteisiin. Tuotteita markkinoidaan alueilla, joissa on lunta, metsää ja vuodenaikojen vaihtelusta johtuvat vaativat ajo-olosuhteet.

Kapeat 
tuotesegmentit

2. Kapeat tuotesegmentit

Keskittyminen pohjoisten olojen asiakastarpeisiin on luonut Nokian Renkaille erikoisosaamista, jota se voi lisäarvona hyödyntää kapeissa tuotesegmenteissä. Ydintuotteita ovat henkilöautojen talvirenkaat ja metsäkoneiden renkaat. Tavoitteena on paras asiakastyytyväisyys ydintuotteissa maailmanlaajuisesti. Muita kärkituotteita ovat esimerkiksi Light Truck- ja SUV-renkaat, kuorma-autojen talvirenkaat sekä satama- ja kaivoskoneiden renkaat.

Jälkimarkkinat

3. Jälkimarkkinat

Kaikki Nokian-merkkiset henkilöautonrenkaat ja raskaista renkaista noin 60 % myydään kuluttajille jälkimarkkinoilla rengasalan erikoisliikkeiden, autokauppojen ja muiden rengaskauppaa harjoittavien yritysten kautta.


Nokian Renkaiden keskittymisen

strategiaa tukevat:

Investoinnit tuotekehitykseen, tuotantoon, jakeluun ja logistiikkaan

Tuotekehitystä ohjaa kestävän turvallisuuden tuotekehitysfilosofia, jonka mukaisesti tuotevalikoima uudistuu jatkuvasti ja sisältää aina asiakkaille lisäarvoa tuottavia innovaatioita.

  • Omassa tuotannossa keskitytään hyväkatteisiin ydintuotteisiin.
  • Uusien tuotteiden osuuden tulee olla vuosittain vähintään 25 % liikevaihdosta.
  • Laadun, tuottavuuden ja logistiikan jatkuvaan kehittämiseen investoidaan johdonmukaisesti.
  • Jakeluun panostetaan erityisesti Vianor-ketjua laajentamalla ja prosesseja kehittämällä.

Avoin ja osallistava yrityskulttuuri

Nokian Renkaiden kestävän menestyksen perusedellytyksenä on jatkuva henkilöstön kehittäminen, joka tähtää motivoituneen, yksilön ja yrityksen menestystä tukevan työyhteisön rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Kehitystyötä tukee avoin ja osallistava yrityskulttuuri.